“Je bent wat je eet” is een oud spreekwoord, maar deze oude wijsheid is nog steeds juist. Op elke hoek van de straat vinden we tegenwoordig wel een winkel of een (fastfood) tentje waar we ons voedsel kant en klaar kunnen kopen. Natuurlijk super handig en lekker snel! Maar helaas is dit voedsel lang niet altijd voedend en zit het vol met ongezonde kunstmatige ingrediënten voor de houdbaarheid en smaak.

Het jarenlang eten van deze slechte voedingsmiddel kan op den duur hun tol eisen! Mensen dijen uit of voelen zich moe en lusteloos! Hun ideale gewicht willen ze dan liever vandaag als morgen weer bereiken en wenden zich tot ‘magische pillen’ of gaan op een streng dieet. Maar in veel gevallen zal dit niet het gewenste resultaat opleveren.

Wil jij dit voorkomen? Dat is de oplossing vrij eenvoudig! Weersta alle verleidingen van ongezond voedsel (af en toe zondige mag) en concentreren je op gezonde voedingsmiddelen

Zeven super voedingsmiddelen die je jong houden

De onderstaande zeven voedingsmiddelen behoren tot het meest voedzame voedsel dat je kan consumeren. Hou wel in gedachten, dat zelf de gezondste voedingsmiddelen niet voor iedereen geschikt hoeven te zijn. Het is wel belangrijk om te weten met welke voedingsmiddelen jij je lichaam een plezier doet.

1. Eieren

Eieren behoren zeker tot het superfood! Want de waarschuwing die een aantal jaar geleden rondging ‘er zou een verband zijn tussen de consumptie van eieren en hart-en vaatziekten’ blijkt achter achterhaald [1].

Een ei bevat maar liefst negen essentiële aminozuren. Zes gram van de hoogste kwaliteit eiwitten die je tot je kan nemen. Eiwitten die essentieel zijn voor de bouw, onderhoud en reparatie van je lichaam zoals van de huid, inwendige organen en spieren. Daarnaast zijn deze eiwitten ook belangrijke componenten van het immuunsysteem en hormonen.

2. Chlorella

Wellicht heb je er nog nooit van gehoord ‘ Chlorella’ maar Chlorella is een eencellige groene algen en wordt vaak genoemd als het bijna-perfecte voedsel. De groene alg heeft dan ook heel veel goede eigenschappen:

  • Het stimuleert je immuunsysteem
  • Het verbeterd je spijsvertering
  • Verbeteren het vermogen om je te focussen en te concentreren
  • Het verhogen je energie niveaus
  • Het zou de kans op kanker verminderen

Maar misschien wel de belangrijkste eigenschap van Chlorella is de mogelijkheid om je lichaam te helpen bij het ontdoen van zware metalen. (Cadmium, Lood, Kwik en Koper) Waar we steeds meer en meer aan worden blootgesteld door het steeds ernstiger verontreinigd milieu.

Als je besluit Chlorella te kopen, koop het dan via een betrouwbare bron, omdat er in het verleden zorgen geweest zijn over vervuiling van de alg met mogelijke zware metalen uit het water waarin de alg groeiden.

3. Broccoli

Broccoli is ook een groente die je regelmatig zou moeten eten. Rijk aan anti-oxidant en vitaminen en kan je beschermen tegen kanker door de hoge concentratie isothiocyanaten.

Dit stofje kan de kans op kanker verkleinen wat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Georgetown University in Washington DC [2]. Sommige van die isothiocyanaten (ITC’s) binden zich aan het eiwit p53, dat een belangrijke rol speelt bij de onderdrukking van tumorgroei. Maar ook andere kruisbloemige groenten kunnen de kans op borst-, blaas-, long-en prostaatkanker aanzienlijk verminderen

4. Bosbessen

Bosbes is misschien wel de meest gezonde fruitsoort op aarden. Zeer gezond voor je hersenen en anti- verouderend. Een studie gepubliceerd door Tufts University toonde aan de kleurstoffen in bosbessen (hierdoor krijgen ze een hun diep paarse kleur), de oxidatieve stress bestrijden [3]. Oxidatieve stress is een van de belangrijkste oorzaken van het verouderingsproces.

5. Bladgroenten

Eet voldoende bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, raapsteel en romaine sla. Zeker spinazie is een groente die veel goede voedingsstoffen bevat. Zo zit spinazie vol met kanker bestrijdende antioxidanten zoals beta-caroteen, vitamine C, en sulforafaan. Daarnaast bevat spinazie veel foliumzuur, waarvan onderzoek heeft aangetoond dat dit het korte-termijn geheugen verbeteren. Het eten van foliumzuur rijke voedingsmiddelen verlaagt ook de kans op hart-en vaatziekten en kanker.

Spinazie heeft ook een zeer hoge ORAC score, een meting van het vermogen van een levensmiddel om de vrije radicalen die schade in je lichaam veroorzaken te vernietigen. Hoe hoger de ORAC score, hoe beter het levensmiddel is.

Daarnaast zijn natuurlijk geteelde groenten ook rijk aan zon opgeslagen energie in de vorm van kleine deeltjes van het licht genoemd biofotonen. Uit onderzoek blijkt dat naast de chemische samenstelling van het voedsel, lichtenergie (biofotonen) eveneens een belangrijke factor in de kwaliteit. Hoe meer biofotonen een levensmiddel kan opslaan, hoe voedzamer.

6. Knoflook, de “stinkende roos”

De component van knoflook ‘allicine’ dat de sterke geur en smaak veroorzaakt, is eigenlijk een zeer effectieve antioxidant. Onderzoekers hebben aangetoond dat wanneer allicine in je lichaam verteert sulfienzuur wordt geproduceerd, een stof die zeer snel reageert op gevaarlijke vrije radicalen.

Knoflook helpt te ontspannen en vergroot de bloedvaten in je lichaam en verbeterd de doorbloeding voor je hart [4]. Daarnaast helpt knoflook bij de bestrijding van infecties en verlaagt knoflook het risico op kanker.

Wil je het maximale voordeel uit knoflook halen, pers of hak een teentje knoflook fijn om er zo voor te zorgen dat het stofje alliine vrijkomt. Zodra de knoflook wordt gesneden, verliest de alliine binnen een uur de werking.

Hou echter wel in je achterhoofd dat er mensen zijn die een allergisch reactie kunnen krijgen van knoflook. Maar dit geld eigenlijk voor alle het voedsel. Het is misschien wel het gezondste voedsel in de wereld, maar als je lichaam een signaal geeft om het te vermijden, luister dan naar je lichaam.

7. Wei eiwitten

Van Wei eiwitten is aangetoond dat het in ons lichaam de antioxidant glutathion of GSH verhogen. Glutathion (GSH) behoort tot één van de belangrijkste antioxidanten die van vitaal belang zijn voor onze gezondheid.

  • Zo zit deze stof in bijna alle levende cellen.
  • Speelt dit stofje een rol bij DNA reparatie
  • Is een van de sterkste anti kanker agenten die door ons lichaam kan worden aangemaakt.
  • Wordt dit stofje door de lever gebruikt voor de ontgiftingsprocessen.
  • Remt glutathion, het verouderingsproces.

Maar hoe neem je Glutathion tot je? Je hoeft er zeker niet van die dure Glutathion supplementen van te kopen. De beste manier om je Glutathion niveaus te onderhouden is om ervoor te zorgen dat je voedsel voldoende dierlijke voedingsmiddelen bevat (vlees en eieren) Daarnaast zitten deze aminozuren ook in alfalfa, wortelen en hazelnoten.

[1] Harvard School of Public Health, The Nutrition Source, Fats and Cholesterol: Out with the Bad, In with the Good
[2]Selective Depletion of Mutant p53 by Cancer Chemopreventive Isothiocyanates and Their Structure−Activity Relationships
[3] Tufts University e-news, Researchers At Tufts University Report Blueberries May Reverse Memory Loss
[4] Proceedings of the National Academy of Sciences, A new gaseous signaling molecule emerges: Cardioprotective role of hydrogen sulfide

Overige bronnen
http://www.groenedag.org/R1/NL/Gezo/GeVo/fm50Eiwit1.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/60755-glutathion-tegen-veroudering-en-neurodegeneratieve-ziekten.html
http://www.c2w.nl/wat-broccoli-tegen-kanker-doet.121690.lynkx
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/104337-de-geneeskracht-tegen-kanker-van-koolsoorten.html#isothiocyanaten-tegen-kanker
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/66231-waarom-broccoli-gezond-is.html
http://www.hetkanwel.net/2011/07/29/ontgiften-met-groene-alg-chlorella/
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/02/23/top-7-foods-that-slow-your-aging.aspx#_edn3