Het wordt later licht, vroeger donker en het weer wordt guurder. De herfst heeft zijn intrede gemaakt! Voor de meeste mensen is dit niet het favoriete seizoen. Voel jij je ook lusteloos, moe en prikkelbaar tijdens de herfstperiode? Heb je behoefte aan veel slaap en rust? Lees dan snel verder voor de wondertips tegen een herfstdip!

Ontbijten

Hoe moeilijk het ook kan zijn om tijdens de gure dagen je bed uit te komen. Er is iets wat je kan verleiden om sneller op te staan: een heel lekker en gezond ontbijt! Een goed ontbijt helpt je lichaam om aan energie te komen na een nacht slapen en stimuleert de hersenfuncties. Maar wat is nou een gepast ontbijt tijdens een typische herfstochtend? Havermout met banaan en speculaaskruiden. Ben je niet zo’n havermout liefhebber? Probeer dan eens een roerbakei met bosui en champignons! Dit zal je een energieboost geven, zodat jij de dag weer aankan!

Water drinken

In de zomer heb je het vaak warm, waardoor je vanzelf veel water gaat drinken. Tijdens de koude dagen gebeurt dit minder, terwijl je lichaam ook tijdens de koude dagen behoefte heeft aan water. Water drinken zorgt voor de afvoer van afvalstoffen, een betere stofwisseling, een minder hongerig gevoel een betere bloedsomloop en een beter concentratievermogen. Zet altijd een fles met water op tafel, zodat je niet vergeet te drinken. Vind je water niet lekker? Geef het een smaakje door er stukjes fruit of wat munt blaadjes aan toe te voegen. Zet een wateralarm op je mobiel die je elk dagdeel herinnert aan het feit dat je water moet drinken. Zo komt je lichaam aan de benodigde hoeveelheid water en jij weer aan je energie!

Gezond eten

Hoe donkerder en kouder het wordt, hoe meer behoefte je hebt aan warme voedzame maaltijden. Dit blijkt ook uit de seizoensrecepten; in de zomer gaat de voorkeur vaak naar een lichte en frisse salade. In de herfst en winter gaat de voorkeur naar een stamppot. Vaak ben je geneigd om meer koolhydraatrijke maaltijden te eten, waardoor je makkelijk aankomt in de donkere maanden. Maar heb je wel eens gedacht aan een koolhydraatarme warme maaltijd zoals een stoofpot met bloemkoolrijst, zoete aardappel stamppot of een goed gevulde soep? Deze maaltijden bevatten geen of langzame koolhydraten, waardoor jij de gure maanden energiek doorkomt zonder aan te komen.

Als je de behoefte heb aan tussendoortjes is het belangrijk dat je de juiste voedingsmiddelen kiest die je pit en kracht geven. Het is daarom raadzaam om rauw te snacken en suikers te vermijden. Denk hierbij aan wortelen, stukjes komkommers, cherrytomaatjes of paprikaatjes.

Zolang jij je houdt aan een gezonde voedingspatroon tijdens de koude dagen dan heb je genoeg energie en voelt de herfst aan als de zomer!