Als je bij de bakker om de hoek vraagt naar speltbrood, bestaat er een grote kans dat deze je met grote ogen aan kijkt en vraagt: ‘Welk brood? … eh dat hebben we niet, maar we hebben wel voldoende andere soorten brood!’.

Ondanks de toegenomen populariteit van speltbrood valt de verkrijgbaarheid vaak tegen bij de reguliere bakker en supermarkt. Je zal dus op zoek moeten naar een natuurvoedingswinkel. De keuze aan speltbrood bij de natuurvoedingswinkels is over het algemeen goed en de keuze vrij ruim. Wil je zeker niet misgrijpen? Bestel dan je speltbrood bij de natuurvoedingswinkel.

Speltbrood vs. gewoon brood

  • Spelt, ‘ook wel het oergraan genoemd’, onderscheidt zich van andere granen omdat spelt zeer rijk is aan vitaminen, mineralen, koolhydraten en eiwitten. Belangrijke voedingsstoffen die bij de reguliere tarwe voor een groot gedeelte verdwijnen tijdens het verwerkingsproces.
  • Bovendien is spelt rijk aan aminozuren, deze aminozuren maken je vrolijk omdat ze de serotonine aanmaak bevorderen.
  • Spelt zorgt ook voor een geleidelijke afgifte van energie aan je lichaam, waardoor je bloedsuikerspiegel minder zal gaan schommelen, wat minder snel een hongergevoel geeft.
  • Daarnaast bevat spelt ook geen schadelijke lectinen, die wel in andere graansoorten zitten. Van lectinen is het bekent dat deze de darmflora negatief kunnen beïnvloeden
  • Spelt bevat wel gluten, maar deze zijn beter verteerbaar dan van reguliere tarwe.

Conclusie

Als je de bovengenoemde punten leest, dan is er maar één conclusie mogelijk: Speltbrood is vele malen gezonder dan een brood van tarwe. Besluit je over te stappen op speltbrood, dan is het wel eventje wennen aan de smaak en het mondgevoel. Speltbrood is namelijk veel vaster van structuur. Maar als je eenmaal regelmatig speltbrood eet zal je niets anders meer willen. Het is veel voedzamer en veel lekkerder als het reguliere tarwe brood.

Kijk hier voor een adres van een Natuurvoedingswinkel bij jouw in de buurt.