We voelen ons allemaal wel eens somber. Soms hebben we hier een goede reden voor, soms is het omdat het lijkt dat op die dag alles misgaat wat er maar mis kan gaan. Welke reden ook, laat je sombere gevoel niet de overhand krijgen. Maar onderneem iets waardoor jij je vrolijker gaat voelen.

1. Zet de TV uit

Waarschijnlijk zal jij tegen je kinderen zeggen dat ze niet zoveel tv moeten kijken. Zal je zeggen dat ze buiten moeten gaan spelen, met de Lego of met de Playmobil moeten gaan spelen. Nu, hetzelfde geld ook voor jouw! Beperk de hoeveelheid nieuws en negatieve informatie die je krijgt via de TV. Zeker in deze tijden van de economische recessie! Een keer per dag kijken naar het nieuws is meer dan voldoende. Plof ook niet op de bank en ga naar een film kijken waarvan je weet dat deze je een slecht gevoel geeft. Ongeacht hoe goed deze film ook kan zijn! Maar kijk naar een film die je een goed gevoel geeft!

2. Eet wat fruit

Geloof het of niet, het eten wat fruit brengt een glimlach op je gezicht. Maar wat doen we vaak als we ons somber voelen? We duiken de keukenkastjes in op zoek naar ‘troost-eten’, met als gevolg dat we ons de volgende dag alleen nog maar slechter voelen omdat je te veel koekjes en een compleet zak chip naar binnen hebt gewerkt.

Fruit is niet alleen veel gezonder, ook het aantal calorieën is vele male lager. Een vergelijking: zak chips (200 gram) bevat gemiddeld 1000 calorieën een appel daar in tegen bevat maar 60 calorieën. Denk hier eventjes aan voordat je aan de chip begint! Eet een appel of twee en je zult je zeker niet schuldig voelen de volgende ochtend.

3. Sinaasappel geur maakt gelukkig

Wetenschappers hebben ontdekt dat de geur van sinaasappels mensen gelukkiger maakt. Dit komt doordat de geur van sinaasappel ervoor zorgt dat de hersenen het stofje serotonine aanmaken, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Dit is een stof waarvan je vrolijk en opgewekt wordt.

Koop geurkaars met een sinaasappel geur, of nog beter: plaats een schaal vol sinaasappel midden op keukentafel. De geur kan zo optimaal verspreid worden en kom je in de verleiding om te gaan snoepen ‘pak dan een sinaasappel’

4. Ga sporten

Als vrouw maakt jij je waarschijnlijk al snel te druk over een paar pondjes te veel! Met als gevolg een slecht gevoel over je lichaam. Stop met je druk te maken over die extra pondjes, schrijf je in bij een sportschool of ga met je vriendin elke week hardlopen of wandelen (veel goedkoper). Wellicht vind je het eng om een sportschool binnen te stappen! Maar als je eenmaal begonnen bent met sporten, zal dit een positieve veranderingen op je lichaam hebben, waardoor jij je veel beter gaat voelen.

5. Kies je vrienden wijselijk

Breng minder tijd door met vrienden die jouw alleen maar energie kosten. Breng in plaats daarvan meer tijd door met vrienden die je laten lachen en je een goed gevoel geven.
Toch kunnen we niet verwachten dat al onze vrienden altijd vrolijk zijn. Ook zij hebben soms steun nodig of een luisterend oor. Alleen dan kunnen we verwachten dat ze ook jouw bijstaan wanneer dat nodig zou zijn.

6. Complimentjes

Geeft eens wat vaker een complimentjes. Niet alleen geeft het jouw een goed gevoel, ook de persoon die het complimentje krijgt zal zich beter voelen! Bij de volgende ontmoeting zal deze persoon waarschijnlijk naar je glimlachen. Een win-win situatie dus.

7. Wandeling

Trek je wandelschoenen aan en maak een wandeling in het park of in de bossen. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar de kleur groen is een oer kleur, een natuurlijke kleur voor onze ogen die vertrouwen, veiligheid en rust uitstraalt. Tevens zorgt de frisse buitenlucht ook voor extra lichamelijke energie. Een wandeling is natuurlijk niet de oplossen voor een eventueel probleem, maar het maakt wel je hoofd en gedachten eventjes leg waardoor er ruimte komt voor nieuwe inzichten en oplossingen.

8. Leer om tevreden met jezelf te zijn

Al onze problemen lijken groter al we niet tevreden met onszelf zijn. Dus leer jezelf goed te voelen. Dit is eenvoudige dan je denkt! Hoe je dit kunt bereiken lees, lees je in dit artikel: 5 eenvoudige manieren om jezelf beter te voelen.