Wil je s ’morgens vroeg wel eens wat anders als een boterham met kaas? Drink dat eens een vruchtensmoothie, want gezonder kun jij je dag niet beginnen. Een vruchtensmoothie is een echte vitaminebom voor je lichaam. Het fruit zorg voor voldoende energie en bovendien krijg je meer als voldoende voedingsvezels en gezonde voedingsstoffen beginnen.

Nu kun je heel gecompliceerde smoothies maken (zoek maar eens op internet). Maar in de ochtend wil ik echt geen uren in de keuken staan. Gelukkig kan het ook simpel en kun je bijna alle fruitsoorten gebruiken voor het mixen van een smoothie. Ook qua combinatie zijn er weinig fruitsoorten die niet goed samengaan.

Kijk eerst wat je in huis hebt en ga hiermee aan de slag. Zo heeft iedereen wel sinaasappels en bananen in huis, hiervan kun je prima een smoothie maken. Je kunt ook kiezen voor seizoensfruit, zo hou je het gevarieerd.

De bereiding van een smoothie is zeer eenvoudig. Nodig is een blender (deze koop je al voor zo’n 25,- euro) fruit naar keuze en eventueel ijsklontjes of zuiveldrank. Mixen en klaar is je smoothie.

Tips voor een snelle en gezonde smoothie ontbijt

  • Vul de blender altijd eerst met of water of zuiveldrank, het fruit wordt zo beter gemengd. Daarnaast moet je de blender ook niet te vol doen! Het is belangrijk dat de ingrediënten de ruimte krijgt om te circuleren.
  • Bijna elk fruit is goed te combineren. Alleen perzik kan in combinatie met anderen soorten fruit buikpijn opleveren. Ook kiwi in combinatie met zuivel is geen goede keuze, dit krijgt op den duur een bittere smaak. Mango mengen zich niet goed met zuivel.

Blueberry doughboy Smoothie© By miriamwilcox

  • Bananen zijn voor veel smoothies de basis vanwege hun redelijke neutrale smaak,, daarnaast geven ze de smoothie meer dichtheid.
  • Door het gebruik van bevroren fruit zal je smoothie dikker en kouder blijven. Het invriezen heeft weinig tot geen invloed op de voedingsstoffen en je fruit is langer houdbaar. Het is wel aan te raden om grote stukken fruit in stukjes te snijden voor dat jij ze invriest.

Pineapple Smoothie © By Emily Carlin

  • Is je smoothie niet dik genoeg, dan kun je ijsblokjes toevoegen tot de smoothie wel dik genoeg is.
  • Om vetgehalte van je smoothie binnen de perken te houden, kun je in plaats van gewone melk en yoghurt ook sojamelk, sojayoghurt of cocosmelk gebruiken

Smoothie © By fd

  • Heb je weinig tijd dan kan het slim zijn om je smoothies op voorhand te maken en daarna in te vriezen. Het ontdooien van een smoothies duurt zo’n 10 tot 12 uur.
  • Na het mixen van een smoothies is het wel belangrijk dat jij de blender goed schoonmaakt.

Smoothie recepten:

Zoek op internet naar wat recepten, ga er mee aan de slag en laat je leiden door wat jij lekker vind. Er bestaan dan ook geen goede of slechte smoothies. Als jij de smoothie maar lekker vind! Dit bereik je door veel verschillende fruitsoorten en ingrediënten met elkaar te mixen.

Smoothierecepten.com
Smoothie.nl
Receptenvandaag.nl
Smulweb.nl/smoothie

Nog een tip: smoothies zijn het lekkers als ze direct worden op gedronken. Als jij ze op voorhand maakt dan moet je er rekening mee houden dat ze (snel) kunnen verkleuren.

Alle foto via flickr