Het is een trend dat steeds meer vrouwen een eigen webwinkel open. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er opvallend veel vrouwen een webwinkel beginnen. Met 42 procent loopt de webwinkel branche ver vooruit op het gemiddelde, dat blijft steken op 28 procent aan vrouwelijk onderneemsters. Maar waar moet je aan denken, als je een eigen webwinkel wilt beginnen? Kan iedereen zomaar een webwinkel beginnen? Of wat heb je nodig om een webwinkel te maken? En klopt het wel dat elke webwinkel een succesvolle online onderneming wordt, waar je veel geld mee kunt verdienen? Wij van Inspiresta zochten het voor je uit.

Kan iedereen zomaar een webwinkel beginnen?

In de meeste gevallen kan iedereen een webwinkel starten en zijn er op enkele uitzonderingen na geen verplichte vergunningen nodig. Het startkapitaal wat je nodig hebt, valt over het algemeen mee. Dit omdat veel mensen in het beginnen de webwinkels vanuit huis runnen. Je kunt dan op een redelijke goedkope manier je opslag regelen en je hebt geen huurkosten.

De kosten bestaan dan voornamelijk uit; opstartkosten, webhosting, eventueel webwinkel software en de inkoop van je producten. Natuurlijk spreek het voor zich, dat hoe groter je webwinkel, hoe hogere je kosten zullen zijn. Een goed ondernemersplan is zelfs voor een kleine webwinkel zeker geen overbodig luxe. Maar geen vereiste! In dit artikel bespreken we daarom de belangrijkste punten waar je aan moet denken als je een eigen webwinkel willen beginnen.

Concreet is eigenlijk het enige wat je nodig hebt:

  • Domeinnaam
  • Webhosting
  • Webwinkel software
  • Verpakkingsmateriaal
  • Producten en of diensten

Welke webwinkel software is de beste?

Omdat het opzetten van een eigen webwinkel zo populair is, zijn er veel bedrijven die hier op inspelen. Als je gaat zoeken op internet vind je misschien wel vijftig verschillende bedrijven die webwinkel software aanbieden. Hierdoor zal jouw keuze voor goede webwinkel software er niet gemakkelijker op worden. Laat je goed voorlichten door deze bedrijven, bekijk een groot aantal live webshops en wellicht het belangrijkste, vergelijk de prijzen.

Vertrouwen

Uit een onderzoek van OMD is gebleken dat 74% van de online shoppers alleen koopt bij een webwinkel die ze vertrouwen. Een betrouwbaar uiterlijk is dus zeer belangrijk. Sluit je webwinkel daarom aan bij de Nederlandse Thuiswinkel organisatie. Vermeld ook altijd je adresgegevens, zorg voor een vaste telefoon aansluiting en een e-mail adres voor eventuele klachten. Verder heeft de consument ook het recht binnen veertien werkdagen na ontvangst de koop zonder toelichting te annuleren. Verder zijn er nog vele andere regels waaraan jij je als beginnende onderneemster hebt te houden, meer daarover op de site van de KvK.

Betalen

Gebleken is uit een onderzoek van Marketing Sherpa dat ruim 60% van de bezoekers het winkelwagentje vol achterlaat. Zorg dus dat de bestel- en betaalprocedure feilloos werken. Zorg ook voor een betrouwbare betaalmethode zoals iDEAL en bied tevens de mogelijkheid om met een creditcard en paypal te betalen. Maar ook het verzenden onder rembours wordt door veel consumenten gewaardeerd.

Waar komen klanten vandaan?

Je webwinkel is klaar, de voorraad op pijl, maar dan? Klanten komen niet vanzelf, je webwinkel moet wel gevonden kunnen worden. Wissel links uit met anderen websites, verstuur persberichten en adverteer via Google Adwords op zoekwoorden, die voor jouw website relevant zijn. Want het heeft niet zoveel zin om op het wordt ‘computer kopen’ te adverteren, als je zelf sieraden verkoopt. Laat vrienden, familie en kennissen weten wat je doet, laat visitekaartjes drukken en deel deze rijkelijk uit. Maar vergis je niet in de promotie van je website. Het kan best een jaar duren voordat je redelijk wat omzet draait.

Je eigen webwinkel loopt goed …. wat nu?

Je eigen webwinkel loopt als een trein, wat doe je dan? Wil je het kleinschalig houden, ga je uitbreiden of neem je zelf personeel in dienst? Dit zal voor iedereen verschillend zijn. Maar zie jij jouw winst stijgen, denk dan eerst goed na over eventuele vervolg stappen. Hou verder je concurrentie scherp in de gaten en blijf je onderscheiden. Bezoek eens de webwinkel vakdagen, ook is er een apart tijdschrift voor webwinkeliers: Twinkle Magazine. Hierin staan regelmatig goede tips voor het laten slagen van een succesvolle webwinkel. Een aanrader is ook het lezen van het boek ‘Internetgodinnen: in tien stappen je eigen webwinkel‘.

Conclusie

Er zijn veel punten waar je dus goed op moet letten. Daarbij zijn er in Nederland al ruim 40.000 webwinkels actief. Wil jij jouw webwinkel tot een succes maken, dan zal het zeker al je aandacht nodig hebben en afhangen van een aantal factoren. Heb je passie voor je product? Is het een uniek product en bezit jij de feeling voor je doelgroep? Daarbij zul je moeten zorgen dat je online gevonden wordt. Dit wordt steeds moeilijker met de grote toename van hobby en professionele websites. Kortom, met een webwinkel is net  zoals met een ‘gewone’ onderneming, je moet van alle markten thuis zijn.