Het positief denken over jezelf kan gemakkelijker zijn dan je denkt. Want jij bent wat je denkt. Als je denkt, dat je geen passende baan kan vinden of de cursus waar aan je wilt beginnen die maak je toch niet af, dan is de kans groot dat het je niet lukt. Als jij negatieve dingen denkt, zal je onderbewustzijn deze proberen waar te maken. Maar gelukkig werk het ook andersom! Denk positief, ben vol zelfvertrouwen, geloof in jezelf en je onderbewustzijn zal je helpen om jouw dromen te verwezenlijken.

Hieronder staan tips die je kunnen helpen je meer zelfvertrouwen te geven, anders tegen de dingen aan te kijken en je te stimuleren jouw ideeën of dromen te verwerkelijken.

Positieve denken in de praktijk

Iedereen heeft wel eens negatieve gedachten van tijd tot tijd, je bent je er vaak niet eens of nauwelijks van bewust. Maar het is mogelijk om jouw negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten, door eenvoudige de onderstaande richtlijnen te volgen. Schrijf alle verontschuldigingen, problemen of opmerkingen op, die jouw droom of idee in de weg kunnen staan.

Neem elk punt op jouw lijst door en denk hierbij na of deze werkelijk een hindernis vormen in het bereiken van je doelstellingen. Of dat het enkel verontschuldigingen en uitvluchten van jezelf zijn omdat je niet genoeg zelfvertrouwen hebt. Kortom, zoek naar manieren om jouw hindernissen te overwinnen.

Hoe zo negatieve gedachten

Lees de onderstaande negatieve verklaringen die je vaak hoort van vrouwen die twijfelen aan zichzelf. Heb jij ook wel eens die twijfels, maak het dan tot een prioriteit om die negatieve gedachten uit te sluiten. Omdat het je afhoudt van je succes. Lees de onderstaande verklaringen en gebruik ze als inspiratie.

Negatief: Wat anderen over me denken is belangrijker dan wat ik denk over mijzelf.
Positief: Ik ben trots op mezelf en heb mijn eigen waarden, hoe anderen over mij denken moeten ze zelf weten. Zij zijn immers ook niet perfect!

Negatief: Ik vind dat ik me moet verontschuldigen, zelfs ook wanneer ik niets verkeerd heb gedaan.
Positief: Als het niet mijn fout is, zeg ik het gewoon en hoef ik me niet te verontschuldigen.

Negatief: Ik vergeef me zelf nooit voor fouten.
Positief: Ik erken mijn fouten en leer er van, fouten maken deel uit van je groei.

Negatief: Ik probeer iedereen tevreden te stellen, behalve mijzelf.
Positief: Het is niet aan mij om iedereen tevreden te stellen. Mijn geluk is ook belangrijk.

Negatief: Ik denk dat ik nooit genoeg doe, of het niet goed genoeg gedaan heb.
Positief: Zelf ben ik tevreden, omdat ik weet dat ik mijn best deed. Ik werk hard en verdien waardering.

Negatief: Diep van binnen, weet ik dat ik niet zo goed ben als andere collega’s.
Positief: Ik ben goed in wat ik doe, iedereen heeft verschillende goede en minder goed capaciteiten.

Verzamel positiviteit

Positieve vrienden, vrolijke muziek en fijne gedachten. Laat je niet meeslepen door negatief gedachtes. Onderneem samen met je partner en eventuele kinderen leuke dingen, ga een weekendje weg, bezoek een speeltuin of ga lekker wandelen in de bossen, om zo je gedachten te verzetten.

Niemand is perfect, jij dus ook niet en dat hoeft ook niet en fouten maakt iedereen. Je leert er alleen maar van. Weet wat je mogelijkheden en beperkingen zijn, pas hier je doelstellingen op aan en streef deze na.