Wist jij dat die kleine bessen, waar je wellicht wat minachtend op neer kijkt bij het boodschappen doen, zeer gezond zijn! Dit komt door de grote hoeveelheid antioxidanten die zorgen voor een goede stofwisseling en alle schadelijke stoffen neutraliseren. Of je ze nu vers eet, gedroogd of zo uit de vriezer? Je doet er je lichaam een groot plezier mee!

Blauwe bessen

De blauwe bes, één van de gezondste fruitsoorten op aarde, bomvol met antioxidanten. Zeer gezond voor je hersenen, ontstekingsremmend en anti- verouderend. Maar ook rijk aan vitamine C en E! Bosbessen zijn heerlijk op ijs, in de yoghurt of maak er een smoothies van. Ook is er puur blauw bessensap, te koop in de natuurwinkels.

blueberriesBy Simply bike

Kersen

Het lekkerst zijn ze als ze veel zon hebben gehad en mooi donker rood zijn! Deze rode vruchten zitten vol met vezels en vitamine. Uit onderzoek is ook gebleken dat kersen ontstekingsremmend zijn, de kans op hart- en vaatziekten en kanker verminderen. Daarnaast helpt kersensap het lichaam bij het herstel, na een zware inspanning.

Aardbeien

Dit vitaminebommetje is vooral in de zomer overal verkrijgbaar. Zo uit de hand, maar ook op ijs of in de yoghurt is deze vrucht verrukkelijk! Naast de blauwe bes bevat deze vrucht het hoogste vitamine C-gehalte hebben. Daarnaast is de aardbei van alle fruitsoorten het rijkst aan foliumzuur, een stof die nodig is om bloedarmoede te voorkomen.

StrawberriesBy Anoop gkris

Bramen

Verkrijgbaar in verschillende kleuren en de hele zomer verkrijgbaar. Bomvol met calcium en leveren ook veel magnesium en ijzer, wat goed is voor de botten, spieren en het bloed. Daarnaast bevatten bramen van alle fruitsoorten ook de meeste vitamine E.

Vlierbes

De vlierbes is wellicht de grote onbekende in dit rijtje. Maar deze bes mag zeker niet ontbreken in het rijtje. Boordevol vitamines A,B en C en ook nog eens bevorderlijk voor het immuunsysteem.

ElderberriesBy Berrymom

Goji bessen

Een super gezonde bes, die als ze gedroogd zijn lijken op rozijntjes. Dit klein wonder bevat tot 500 keer meer Vitamine C als een sinaasappel en bevat meer antioxidanten dan welk ander voedingsproduct ook. Goed voor je immuunsysteem en beschermen de lever. Ongetwijfeld is de goji bes de meest krachtige bes in het rijtje. Verkrijgbaar in natuurwinkels en in bijvoorbeeld winkels als ‘de Tuinen’.

Cranberries

Goed voor je blaas en rijk aan antioxidanten. Daarnaast bevatten cranberries ook grote hoeveelheden flavonoïden. Flavonoïden ontspannen de bloedvaten waardoor deze verwijden en de bloeddruk daalt. Heerlijk om mee te koken maar net als de blauwebes ook verkrijgbaar als sap.

CranberriesBy Outsideoslo

Frambozen

Het is jammer dat deze vrucht vaak aan de prijzige kant is, want het is een vrucht die bomvol zit met vitamine C en heel veel antioxidanten bevatten. Wel 10x meer dan bijvoorbeeld tomaten, kiwi’s en broccoli.

Kruisbessen

De kruisbes is een vergeten vrucht en zal je deze dan ook niet vaak tegen komen in de supermarkt. Maar net als alle andere vruchten die we opnoemde rijk aan vitamines. Hierbij geld, hoe rijper, hoe zoeter en hoe meer vitamines.

GooseberriesBy Brett virmalo