De eerste weken van het nieuwe jaar zijn zeer geschikt om te beginnen met een paar gewoontes die je kunnen helpen tijdens hectische en stress volle dagen. Enkele tips:  Zorg voor een goede planning in de vroeg ochtend! Stop met het keer op keer wegdrukken van de snooze-knop. Maar sta direct op! Denk bij het opstaan aan iets positiefs – dit helpt om een drukke en stressvolle dag goed te beginnen. Hieronder vind je nog een aantal tips over het hebben van een stress-vrij dag.

Planning

Als je het gevoel hebt dat je nog heel veel op je to-do lijst hebt staan? Schrijf en plannen ze in op je kalender. Op die manier krijg je een goed overzicht en kun je ze indelen op belangrijkheid. Zo hoef je niet alles in lunchpauze te proppen en kun je dingen wellicht uitstellen tot in het weekend wanneer je meer tijd hebt.

Tijd voor plezier

Het is vaak moeilijk om in een drukke en stressvolle periode tijd vrij te maken voor vrienden en familie. Maar wist je, dit hoeft niet zoveel tijd te kosten! Plan een lunch met je vriendin, een telefoontje of eventjes op de koffie. Het genieten van de tijd die je met vrienden en familie doorbrengt, vermindert het niveau van het stresshormoon ‘cortisol’.

Ontspan met yoga

Je hoeft echt geen uur te besteden aan yoga oefeningen. Met deze eenvoudige oefeningen kom je al een heel eind bij het loslaten van spanning en stress na een drukke dag op kantoor. Kijk voor Yoga oefeningen tegen stress.

Ontspan voor het slapen gaan

Vermijd voor het slapen het denken aan de stress en hectiek van de volgende dag. Zorg voor ontspanning: lees een boek, drink kruidenthee, neem een warm bad, drink melk of eet een banaan. In melk en bananen zit het stofje melatonine, dit stofje kan het inslapen vergemakkelijken. Melatonine is een stofje dat het lichaam zelf ook aanmaakt om in slaap te vallen.